Fördelar med att vända sig till en trafikskola med automatbil

• Många körskoleelever upplever automatbilar som ett enklare alternativ till skillnad från bilar med manuell växel. Fördelen ligger således i att vår trafikskola ligger centralt i Blekinge. Detta innebär att du som körskoleelev enkelt kan ta dig in till Karlshamn med tåg- och bussförbindelser från alla länets hörn.
  • Eftersom du får mindre moment att hålla koll på så kan utbildningen genomföras snabbare.
  • I längden tjänar du på att utbilda dig med en automatväxlad bil. Många ser automatbilar som ett ekonomiskt och miljövänligare alternativ.
  • Inte nog med att vår trafikskola i Karlshamn erbjuder automatbilar / automatväxlade bilar så erbjuds även intensivkurser för elever som väljer dessa fordon. Kontakta vår trafikskola för mer information och priser.

Därför väljer vår trafikskola automatbilar

Under de senaste åren har branschen vittnat till både trender och större efterfrågan på körkortsutbildningar med automatbilar. Detta tros ligga på att automatlådorna blivit smartare och bättre. Utöver de tekniska framgångarna inom bilindustrin upplever många körskoleelever att körkortsutbildningarna blivit enklare med automatbilar. Mindre moment att hålla reda på inne i fordonet får många elever att känna sig mer säkra och koncentrerade på andra utbildningsmoment. Hittills är det mestadels trafikskolor i större städer som införskaffat automatbilar. Med detta i åtanke så är vi väldigt glada över att få vara en av de första i Blekinge som erbjuder denna möjlighet. Vår strävan har alltid varit att erbjuda bra körkortsutbildningar i säkra och moderna bilar.

Vanliga frågor och svar om körkort med automatbil

Kommer jag kunna köra på alla vägar, precis som bilar med manuell växellåda?

Ja, det kommer du. Det finns egentligen ingen större skillnad mer än att växellådan är annorlunda. Du kommer dock inte få lov att köra bilar med manuella växellådor. Detta kommer vi gå in på i en annan fråga längre ner på den här presentationssidan.

Lämpar sig automatbilar för stadskörning?

Ja, det gör dem. Automatbilar anses generellt vara både smidigare och enklare vid stadskörning.

Är automatbilar miljövänliga?

På Blombergs Trafikskola i Karlshamn är samtligabilar miljövänliga, men om du väljer att på egen hand införskaffa en automatbil så rekommenderar vi att du, precis som i vårt fall, väljer en miljövänligare bil. De nyare modellerna är oftast både miljövänliga och bränslesnåla är de äldre modellerna.

Kan jag uppgradera mitt körkort i framtiden – om jag vill bilar med växellåda?

Ja, det kan du. Detta kan du självklart göra på vår trafikskola i Karlshamn. Din begränsning kommer att lyftas så fort du blivit godkänt i ett körprov med en manuell växlad bil. Du behöver inte göra om de teoretiska examinationerna eller riskutbildningarna om du redan blivit godkänt i dem.

Observera att du bör kontakta Transportstyrelsen om du på grund av medicinska orsaker och skäl föredrar automat.